SLA serwerów – czym jest? Ile powinien wynosić?
Nawet 81% klientów przed podjęciem decyzji o zakupie przeprowadza research w sieci. To właśnie dlatego sprawna strona internetowa to często podstawa działania firm, a problemy z jej dostępnością mogą być opłakane w skutkach. Przykładowo, zaledwie godzinna awaria serwerów Amazon w 2018 roku doprowadziła do strat na poziomie 100 milionów dolarów.
Ten przykład doskonale obrazuje, jak ważne jest zapewnienie dostępności serwerów, które określa umowa SLA. Czym jest umowa SLA i jakie jest jej znaczenie?
SLA – co to znaczy?
SLA (Service Level Agreement) to umowa, która określa gwarantowany poziom świadczenia usług. Dzięki niej można ustalić, przez jaki okres dostawca usługi ma obowiązek zapewnić prawidłowe jej funkcjonowanie zgodnie z określonymi warunkami.
Umowa SLA informuje o warunkach świadczenia usługi i obowiązkach zarówno po stronie dostawcy, jak i klienta. Dokument ten stanowi zabezpieczenie klienta na wypadek sytuacji kryzysowych: pozostawia na dostawcy między innymi obowiązek szybkiej reakcji na awarie, określa postępowanie w przypadku awarii oraz określa odszkodowanie, na jakie może liczyć klient w przypadku niewywiązania się dostawcy z umowy. SLA określa również możliwe prace techniczne i zaplanowane przerwy i na tej podstawie obliczana jest zależność pomiędzy czasem trwania usługi a jej możliwą niedostępnością.
Co to jest SLA serwera?
SLA serwera to nic innego jak umowa o świadczenie gwarantowanych usług serwerowych na określonych warunkach. Podpisując z usługodawcą umowę SLA związaną z inwestycją w hosting, możesz zapewnić sobie jakość i niezawodność konkretnego serwera. W postaci umowy SLA zobowiążesz dostawcę do zapewnienia Ci nieprzerwanego dostępu do zasobów serwera, a także stabilności przez zawarty w umowie okres.
Jednocześnie umowa SLA serwera jest dla klienta informacją, że dana usługa IT nie będzie dostępna nieprzerwanie i bez wyjątków. Mimo że, zobowiązuje ona dostawcę do błyskawicznego reagowania w przypadku wystąpienia awarii, również w przypadku SLA serwera określa się możliwy czas, w którym usługa będzie niedostępna ze względu na konieczne prace techniczne.
Co zawiera umowa SLA serwera?
Umowa SLA określa kilka czynników związanych z działaniem serwera. Przede wszystkich określają dostępność, która jest rozumiana jako zdolność serwerów do realizacji konkretnych usług w określonym czasie. Sposób monitorowania systemu oraz raportowania ewentualnych awarii również może się różnić. Co więcej, koniecznie musi być jasno sformułowana przepustowość łączy i ewentualne limity transferów. Ważny jest również czas potrzebny na naprawę konkretnych awarii. Warto również zadbać, by w umowie SLA zawarta była informacja o tworzeniu kopii zgodnie z określonym harmonogramem oraz systemie powiadomień, który ułatwi szybkie reagowanie na problemy.
W niektórych przypadkach sytuacje losowe mogą sprawiać, że SLA nie obejmuje konkretnego przypadku, który jest wyłączony z umowy, na przykład pożar. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na kluczowe parametry zawarte w umowach SLA:
- parametry jakościowe, takie jak dostępność, opóźnienia, ilość błędów i przepustowość sieci;
- ilość i długość ewentualnych przerw w zasilaniu;
- czas reakcji na zgłoszenie awarii oraz czas potrzebny na skuteczną wymianę sprzętu.
Pamiętaj, że nawet niewielki ułamek % gwarantowanego czasu dostępności usług ma wpływ na niedostępność strony internetowej w trakcie dłuższego okresu.
Wpływ uptime na SEO
Firmy, które działają na mniejszą skalę niż wielkie korporacje, takie jak Microsoft czy Amazon, z pewnością nie będą musiały mierzyć się z aż tak wielkimi kosztami spowodowanymi niskim poziomem dostępności usług. Mimo tego każda organizacja dąży do 100-procentowego uptime’u, ponieważ wpływa to bezpośrednio na ich wizerunek, pozycję w wyszukiwarkach internetowych oraz wyniki finansowe.
Google regularnie analizuje strony internetowe pod kątem SEO i ocenia je, a następnie promuje w swojej wyszukiwarce. Największy wpływ na pozytywną ocenę ma szybkość działania serwisu, bezpieczeństwo i właśnie dostępność. Regularne problemy z serwerami i częste prace techniczne powodują, że algorytmy Google negatywnie oceniają stronę i umieszczają je na dalszych stronach wyników wyszukiwania.
Co więcej, roboty Google’a analizują strony internetowe o różnych porach dnia. Z tego powodu nawet nocne prace serwisowe mogą negatywnie odbić się na pozycji witryny w rankingach, jeśli dochodzi do nich stosunkowo regularnie. Dlatego warto zadbać, by czas niedostępności był jak najkrótszy, nawet w okresie, gdy użytkownicy nie korzystają z twojej strony, na przykład w środku nocy.
Umowa SLA serwera – podsumowanie
Jak widać, dostępność i sprawne działanie strony internetowej ma ogromny wpływ na rozwój firmy. Warto więc powierzyć kwestię zapewnienia sprawnego serwera zaufanemu dostawcy i koniecznie podpisać z nim umowę SLA. Firma taka powinna oferować możliwie wysoką dostępność serwera i dysponować odpowiednią infrastrukturą na wypadek wystąpienia losowej sytuacji kryzysowej. Warto też sprawdzić, jakie przypadki są wyłączone z obliczenia finalnej dostępności SLA.
Jeśli potrzebujesz stabilnych usług serwerowych, które wyróżniają się wysoką dostępnością, a dodatkowo są poparte umową SLA, zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami.
W Cloud4You dostarczamy usługi najwyższej jakości przy jednoczesnym zachowaniu stosunku ceny do jakości. Świadczymy usługi takie jak: Disaster Recovery as a service, serwery dedykowane oraz serwery wirtualne, kolokacja, backup w chmurze, backup Microsoft/Office 365, hosting i inne usługi informatyczne. Skontaktuj się z nami, aby wybrać najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.